Ohlédnutí za konferencí Cinema Czech 2017

CCzech17

Druhý ročník konference Cinema Czech se uskutečnil 21. a 22. února opět v prostorách pražského multiplexu CineStar Černý Most, takže srovnání s loňským rokem i nastupujícími trendy se přímo nabízelo. Jestliže před dvanácti měsíci zde zazněla diskuze o 3D formátu Dolby Atmos, nyní zdejší sál číslo devět vybavený odpovídající technologií jeho zvukové stopy „hraje“ nejlépe v celé republice. Programem konference v obou dnech prolínaly bloky velkých filmových distributorů (Cinemart, Freeman Entertainment, Falcon, Bontonfilm a Bioscop), takže technické příspěvky, vyžadující větší míru soustředění, střídaly trailery i ukázky řady očekávaných „trháků“ pro příštích deset měsíců, dlužno poznamenat, že jak hollywoodské, resp. evropské provenience, tak i domácích. Úvod konference patřil představení partnerů z širší platformy konference, Unie Digitálních Kin, Asociace provozovatelů kin a Unie filmových distributorů, stejně jako tří našich klíčových systémových integrátorů AV MEDIA, D-cinema a ALTEI.

Přítomní kinaři se zájmem vyslechli úvodní příspěvek předsedy Rady Státního fondu kinematografie Petra Vítka, který hovořil o krátko- a dlouhodobé koncepci Fondu i připravované výzvě na podporu digitalizace a modernizace kin 2017-2018 s alokovanou částkou ve výši 10 milionů korun, zamýšlené na začátek dubna – na podávání žádostí bude vyhražený celý měsíc. Zaznělo, že její zadání se nebude výrazněji lišit od loňské, aby se mohli žadatelé dobře připravit a eliminovat časté chyby, ať už věcné i administrativní. Kromě DCI standardu D-Cinema nemusí být v odůvodněných případech oslyšeny ani projekty na digitální kina E-Cinema, od loňského roku jsou navíc aktuálními tématy i modernizace kinosálů, případně obnova DCI technologií, tedy redigitalizace. Dále se rozbíhá i projekt, který má za cíl zatraktivnit filmová představení pro sluchově a zrakově hendikepované návštěvníky kin. Podrobnosti obsahují weby kinoprokazdeho.cz, případně mathilda.cz, jež patří organizaci, věnující se vedle výcviku vodicích psů i výrobě speciálních stop k filmům. Prezentace zmiňované trojice systémových integrátorů obsahovaly hlavně konkrétní příklady, protože loni přibylo kin v často atypických multifunkčních sálech. Mezi často skloňované termíny tak nepatřily jen zvuk Dolby Atmos nebo laserové projektory, ale i mobilní hlediště s elevací.

O technických novinkách informovali také zástupci zavedených značek, ať už šlo o Dolby Labs, výrobce projektorů Barco, Christie a NEC nebo pláten MW Screens, k dispozici byl v případě potřeby i simultánní překlad do češtiny, když technologické zázemí (nejenom v tomto případě) zajišťovala společnost AV MEDIA. Prostor dostaly také informace o aktivitách společností APK Cinema Sevice a Pannonia Entertainment, jejichž těžiště představuje alternativní obsah, případně projektech na podporu evropského audiovizuálního průmyslu Kreativní Evropa. Druhý den došlo i na prezentaci inspirativních kino projektů roku 2016, mezi nimiž figurovaly mj. atypické Minikino Kupé Opava (AV MEDIA), instalace v areálu k13 – Košické kultúrne centrá a Valašských Kloboukách (D-cinema) a velký i malý sál pražského kina Světozor (ALTEI). V bloku Unie filmových distributorů jsme se vedle rekordních čísel minulého roku dozvěděli o výrazném nárůstu letních kin, ale i úbytku 3D projekcí, jejichž počty od roku 2011 pozvolna klesají a pravidlem jsou už jen u vybraných hollywoodských „blockbusterů“. S fenoménem moderního a komfortního kina souvisely prezentace programového vybavení Cinemaware a pár slov nejenom o dobrém zvuku a obrazu zaznělo od zástupců společností Audiomaster a Nowatron Elektronik, kdy jsme se mimo jiné dozvěděli, že v České republice už promítá druhý laserový DCI projektor: k premiantovi, kterým byl vloni NEC NC1201L v Kině Ralsko v Mimoni, přibyl nedávno v kladenském Kině Hutník další model s modrým fosforovým laserem, tentokrát Barco DP4K-23BLP.

Po oba dny, které spojila neformální výměna zkušeností během společenského večera ve staročeské restauraci U Fleků, bylo možné v časech registrace i obědů v sále č. 6 shlédnout HDR projekce ukázek Eclair Color, v sále č. 9 pak vyslechnout ukázky objektově orientovaného 3D zvuku Dolby Atmos, případně navštívit jejich projekční kabiny. Bonusem pro vytrvalé byly závěrečné projekce oscarového favorita La La Land (poprvé!) se zmiňovanou technologií EclairColor a zvláště předpremiéra životopisného snímku Masaryk, který má pro změnu rekordní počet nomincí na výroční ceny Český lev.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>