Stereoskopický pohled na evropská DCI kina

divci-na-3d-filmu-02

Technologie 3D rozděluje filmový svět. Většina tvůrců hollywoodských blockbusterů si bez vizuálního vjemu nedokáže svoje filmy představit, ale třeba takový Christopher Nolan je na 3D alergický, byť jinak preferuje velké formáty kin IMAX, o režisérech artových snímků nemluvě. Ale buď jak buď, k programovým magnetům, z nichž si z poslední doby připomeňme třeba Ledové království II nebo Star Wars: Vzestup Skywalkera, 3D verze vesměs automaticky patří. Z přehledu evropských digitálních kin k polovině roku 2019, který nedávno zveřejnila italská organizace MEDIA Salles, lze odvodit i popularitu 3D projekcí u diváků a samozřejmě i kinařů v dané zemi. Jestli v Evropě loni ke 30. červnu odpovídalo standardu DCI celkem 41 232 kinosálů, technologii 3D z nich využívala těsná menšina – 20 432 kinosálů, v poměrných číslech 49,6 %. Mírný optimismus panuje v zemích Visegrádské čtyřky, kde Maďarsko (58 %) vede před Českou republikou (56,2 %), Polskem (55,5 %) a Slovenskem (51,3 %).

Vysoká obliba technologie 3D spojuje hlavně vyspělé skandinávské země s ekonomicky slabšími regiony Balkánu a východní Evropy. Na špici tak najdeme Srbsko (88,5 %), Černou Horu (83,3 %) a Rusko (74,9 %), do první desítky se vejdou Bulharsko (74 %), Lucembursko (70,3 %), Island (69,8 %), Ukrajina (68,3 %), Finsko (66,8 %), Chorvatsko (64,9 %) a Norsko (63,8 %). Více či méně pod evropským průměrem leží nejen řada středomořských států, ale také čtyři země, které absolutním počtem kinosálů patří do první pětky (z níž chybí jen Francie, má 50 % a je na starém kontinentě skoro etalonem). Nejhůře si s technologií 3D stojí Turecko (26,3 %), Španělsko (31 %) a Kypr (34,1 %), v opačném gardu následují Řecko (35,6 %), Itálie (36,9 %), Malta (39,3 %), Slovinsko (44,9 %), Německo (45,8 %), Británie (47,5 %) a Portugalsko (48,3 %).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>