Ohlédnutí za konferencí Cinema Czech 2019

CinemaCzech2019-cut

Čtvrtý ročník konference Cinema Czech 2019 se uskutečnil ve dnech 19. a 20. března v už tradičních prostorách multikina CineStar v pražském obchodním centru Černý Most za velkého zájmu odborné veřejnosti: i s hosty a přednášejícími bylo celkem 209 registrovaných. Připomeňme si alespoň krátce některé důležité body a trendy.

Programem už tradičně hýbaly technologie pro kina, kterým se věnovali zástupci našich klíčových systémových integrátorů a světových výrobců. Evergreenem zůstávají laserové projektory. Ucelené řady s modely pro kinosály nejrůznějších velikostí už nabízejí v abecedním pořadí společnosti Barco, Christie, NEC a Sony, ať už sázejí na zobrazovací čipy DLP (první tři) nebo SXRD (Sony). I když vedle nejdostupnějších projektorů s modrým laserem a fosforovým filtrem postupně zlevňují i sofistikovanější RGB modely, přes nesporné technické kvality i dlouhou životnost zůstávají pro kina s menším počtem představení nadále dobrou volbou projektory lampové. Ostatně na koexistenci různých projekčních technologiích v kinosálech se shodli i zástupci světových výrobců v panelové diskuzi. Tady však do portfolia vstupují velkoplošné LED panely s nekompromisním kontrastem i barevným podáním, jež logicky nepotřebují projekční kabinu a zdají se být optimální volbou pro malé kinosály (mladou techniku ve foyeru multikina evokoval LED zobrazovač Samsung, i když nešlo o kinařský model, do základny nějaký ten metr chyběl): ty zatím nabízejí hlavně společnosti Samsung a Sony, konkrétně systémy Onyx, resp. Crystal LED. Samsung Onyx má aktuálně 40 instalací, když na Evropu jich připadá osm. Většímu rozšíření zatím brání ceny, které se pohybují v desítkách milionů korun. Třeba Samsung Onyx s desetimtrovou základnou vychází přes 20 milionů korun, u panelů Sony Crystal LED sice konkrétní čísla nezazněla, ale optimisticky působí informace, že jejich ceny meziročně klesly o 40 procent. Moderní doba stále zrychluje a nezapomínejme, že když začátkem milénia na trh nastupovaly ploché televizory s plazmovou obrazovkou, za metrovou úhlopříčku platili movití zájemci kolem čtvrt milionu korun.

Ve zvuku má stále nejvíce „našlápnuto“ objektově orientovaný formát Dolby Atmos, který má v současnosti instalovaný 4800 kinosálů v devadesáti zemích: z prezentovaných čísel za pomoci jednoduchého matematického aparátu vyplynulo, že jen za deset měsíců letošního roku jich přibyly dvě stovky. Z počtu více než 1300 filmů cítíme podporu všech sedmi hollywoodských studií. Do počtů s Atmosem samozřejmě přispívá i Česká republika, která má aktuálně na kontě 17 kinosálů i tři filmy. Ostatně sál 9 multiplexu CineStar na Černém Mostě, kde probíhaly i všechny prezenatce filmových distributorů, má stále pověst nejlépe hrajícího tuzemského kina s formátem Dolby Atmos.

Mementem pro provozovatele kin byl příspěvek o průběžných aktualizacích specifikace DCI ze stran profesní organizace SMPTE, protože technologie pro kina se neustále vyvíjejí a standard DCI v původní podobě z roku 2005 by nutně působil archaicky. Co to znamená v praxi naznačil jiný příspěvek. O problémech, s nimiž se potkají digitální kina první generace s projektory vyráběnými do roku 2010, se mluví už přibližně tři roky. Tahle tematika sice nebyla dlouho „na pořadu dne“, ale to se brzy změní kvůli zjednodušení struktury DCP, protože Intertop DCP vystřídá SMPTE DCP. Nejstarším digitálním kinůpm tak začnou problémy s korektním zobrazováním titulků. V některých případech sice pomůže levnější upgrade firmwaru u serveru, ale v řadě případů se provozovatelé kin nevyhnou výměně kompletního projekčního setu. Tohle je problemtika, se kterou kinařům nejlépe poradí jejich systémoví integrátoři.

Sympatickou trvalkou posledních let zůstává podpora digitalizace i modernizace kin ze strany Státního fondu kinematografie (dále jen Fondu), o které obšírněji informoval předseda jeho Rady Petr Vítek. Jak jsme už na tomto webu informovali před časem, další výzva v okruhu technického rozvoje a modernizace kinematografie bude vyhlášena během příštího měsíce. Protože opakování je matkou moudrosti, připomínáme, že i když tentokrát celková alokovaná částka vzroste (o dva miliony) na 12 milionů korun, dotace jsou iniciační, větší část musí dodat ze svého rozpočtu město či obec. Priority Fondu zůstávají beze změny, zachování maximálního počtu kin, dostupnost diverzifikovaného audiovizuálního obsahu a končně komfort diváků. Na prvním místě figuruje digitalizace podle standardu DCI, následují technologie E-Cinema, která má smysl v destinacích, kde není vyšší technologie D-Cinema ekonomicky únosná, modernizce vybavení kin a na poslední příčce je podpora redigitalizace, u níž platí princip solidarity. Připomeneme ještě předpokládanou výši příspěvku ze stran Fondu. Na digitalizaci dle DCI lze očekávat 500-850 tisíc Kč, u technologie E-Cinema je stropem částka 400 tisíc Kč, podpora modernizace nepřevyšuje vsměs 350 tisíc Kč a končně obnovu digitálních technologií limituje 300 tisíc Kč.

Atraktivitu konference už tradičně zvyšovaly prezentace filmových distributorů, které šly občas nad rámec prezentace zatím neokoukaných trailerů a ukázek. Zmínit můžeme třeba vstup Václava Marhoula, který představil nový film Nabarvené ptáče, na kterém pracoval jedenáct let. V případě adaptace knižního bestselleru Jerzyho Kosińského podle slov režiséra „nejde o válečný film a není o holocaustu“, ale s oběma tématy samozřejmě souvisí. Černobílý snímek byl natočený klasicky pětatřicetimilimetrovou kamerou na negativní materiál. Při délce 169 minut připadá na dialogy jen devět (!) minut, silný film staví na zvukové atmosféře a k mixu bylo použito celkem pět tisíc audio stop, vybrané sály nabídnou Nabarvené ptáče od premiéry 11. září se zvukem Dolby Atmos. Mile zapůsobila v jiném bloku exkluzivní zdravice k českým kinařům, kterou pronesl na kameru Keanu Reeves v souvislosti s novým dílem akční krimi John Wick 3, která vyrazí do kin už 16. května. Tolik alespoň krátce o letošním Cinema Czechu.

CinemaCzech2019-web

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>