Archiv pro měsíc: Říjen 2019

Nabarvené ptáče má z Chicaga cenu za kameru

NPtace-Smutny

Po světové premiéře v hlavní soutěži na Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách a následném uvedení v sekci Special Screenings na filmové přehlídce v kanadském Torontu vyrazilo Marhoulovo Nabarvené ptáče na festivaly po celém světě. Premiéru ve Spojených státech snímek absolvoval na Mezinárodním filmovém festivalu v Chicagu, kde při závěrečném slavnostním ceremoniálu převzal Vladimír Smutný cenu za nejlepší kameru. Připomeňme, že Smutný natáčel na pětatřicetimilimetrový černobílý negativ ve formátu Cinemascope. Začátkem roku 2020 se Nabarvené ptáče utká o nominace na Zlatý Glóbus a samozřejmě i Oscara pro Nejlepší zahraniční film.

Tuzemská kina mají blízko k novému rekordu

kinoplne

Rok 2019 podle všeho opět zvýší výsledkům v tuzemských kinech laťku. Tu zatím stále drží loňský rok, ale meziroční srovnání po třech čtvrtletích jsou výmluvná. Proti roku 2018 do kin v České republice dorazilo do konce září o 3,34 miliony diváků víc a tržby vzrostly o 520 milionů korun. Přibylo také projekcí, konkrétně o 36 138, ale nebylo tomu na úkor efektivity. Průměrná návštěva jednoho představení činí 32,58 diváků, oproti sledovanému období v roce 2018 je vyšší bezmála o 6 diváků. Je asi zbytečné dodávat, že tato průměrná čísla už tradičně vylepšují jedno- a dvousálová kina.

Nový kinosál dle standardu DCI v Hodoníně už v listopadu

DuKu-Hodonin-day

Jak jsme vás již na tomto webu informovali, hodonínské kino Svět zahájilo 10. října komplexní rekonstrukci, která včetně stavebních prací potrvá osmnáct měsíců. Přesto se však v Hodoníně v řádu dnů dočkáme nového sálu dle standardu DCI. Jak se to provede? Projekt rekonstrukce kina Svět zahrnuje rozšíření na dva sály a aby obyvatelé Hodonína do jara roku 2021 nepřišli o filmové premiéry, zvolilo město praktické i efektivní řešení. DCI technologie pro budoucí malý sál zakoupí už dnes a společnost D-cinema nainstaluje projektor NEC NC1000C s kinoserverem Dolby IMS do velkého sálu zdejšího kulturního domu, který sídlí v ulici Horní Valy o 600 metrů dál. Během rekonstrukce kina zůstanou zachovány DCI projekce, aby se technika nakonec přestěhovala do nového malého sálu kina Svět, zatímco jeho velký sál dostane mj. svůj RB laserový projektor i ozvučení Dolby Atmos.

Šemberovo divadlo ve Vysokém Mýtě splňuje standard DCI

CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v62), quality = 80

Multifunkční sál Šemberova divadla ve Vysokém Mýtě v architektonicky cenné budově z roku 1925, kde pravidelně probíhají také filmová představení a koncerty, už nyní splňuje podmínky standardu DCI. Společnost AV MEDIA zde instalovala 4K projektor Sony SRX-R510P s kinoserverem Sony XCT-M10. Stávající ozvučení v konfigurci 7.1, které tvoří audioprocesor Dolby CP750, výkonové zesilovače Crown a reprosoustavy JBL, zůstalo zachováno, je však nově nastaveno.

Jednosálová kina přispívají k tuzemským rekordům

Kino-Dukla-plny-sal

Výsledky v tuzemských kinech v posledních letech lámou rekordy a rostoucí tržby od roku 2016 pravidelně převyšují 2 miliardy korun, když významný podíl na těchto číslech mají „singly“. Kupříkladu jihlavské Kino Dukla (snímek je z velkého sálu Reform), které provozuje společnost D-cinema, má letos našlápnuto k rekordu návštěvnosti, která za letošní rok aktuálně činí 34 000 diváků, ale za celý rok s největší pravděpodobností pokoří čtyřicetitisícovou hranici – a je třeba zmínit, že Kino Dukla má v docházkové vzdálenosti jihlavský multiplex CineStar a mimo to patří mezi poslední kina v České republice, kde distributor Falcon odmítá některé silné tituly nasazovat v termínu premiéry. Pozitivní trend potvrzuje i kino v blízké Polné, jež při současné návštěvě kolem 6500 diváků překonalo 6000 prodaných lístků za loňský rok, kdy D-cinema kino převzala. Celý příspěvek

Písecký Portyč a mostecký Kosmos jsou dvousálovými kiny

 

Kosmos-Most_top1

Úspěšné tuzemské „singly“ začínají pomalu, ale jistě expandovat mezi dvousálová kina. Touto cestou se vydala i dvě kina v Jihočeském a Ústeckém kraji, jejichž systémovým integrátorem je společnost AV MEDIA. Písecké kino Portyč u nás podle standardu DCI digitalizovalo mezi prvními, ale po devíti letech zde nyní přibyl malý sál, vybavený 2K projektorem Christie CP2308 s integrovaným kinoserverem Doremi IMS-2000. Ozvučení Dolby Surround 7.1 zajišťuje nový model audioprocesoru Dolby CP950, reproduktorové soustavy i výkonové zesilovače pocházejí z nabídky jiné americké značky QSC. Malý sál standardu DCI současně rozšířuje programovou nabídku mosteckého kina Kosmos (na snímku), kde mají v projekční kabině 2K projektor Christie CP2210 a kinoserver Dolby DSS220-IMB Cat. 745. Stávající surroundové 5.1 ozvučení doplnil audioprocesor DataSat AP20.

Blíženec zvedá 3D projekcím laťku

GEMINI MAN

O HFR, tedy vysokém počtu snímků (či obrazové frekvenci), se od tolkienovské trilogie Hobit (2012-2014), kde režisér Peter Jackson využil 48 fps (dvojnásobek zavedeného počtu snímků 24 fps), příliš nemluvilo. Není samozřejmě tajemstvím, že u dalších dvou dílů sci-fi Avatar pracuje James Cameron se 60 fps, ale jejich premiéry jsou avízované až na roky 2021 a 2023. Zatím nejvyšší kartu vynesl režisér Ang Lee, který válečné drama Ulička slávy v září 2016 prezentoval na IBC Expo v Amsterdamu ve 4K, 3D a s HFR 120 fps (pro každé oko). Stejné parametry měla i projekce při slavnostní premiéře akčního thrilleru Blíženec (na snímku), která se uskutečnila 6. října v Los Angeles v TCL Chinese Theatru na Hollywood bulváru, který leží v šestikilometrové části místního chodníku slávy. Špičkovou kvalitu obrazu zde zajišťoval CINITY Cinema System, jehož základ tvoří dva laserové projektory Christie CP4450-RGB. Celý příspěvek

Fond rozhodl o výzvě Digitalizace a modernizace kin

CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v80), quality = 82

Státní fond kinematografie 10. října zveřejnil výsledky rozhodování Rady Fondu o výzvě Digitalizace a modernizace kin 2019-4-1-13. V té bylo alokováno 12 milionů korun, tedy o dva miliony více než loni. Žádostí však dorazilo o sedm méně, s celkovým požadavkem na 10,2 milionů korun. Počty v jednotlivých kategoriích se rozcházely s prioritami Rady. Nejčastější byla modernizace kin (13x, loni 16x), následovaly obnova DCI technologií (6x, loni 4x), digitalizace dle standardu DCI (4x, loni 10x) a digitalizace mimo standard DCI (2x letos i loni). Celý příspěvek