Státní fond kinematografie tento týden na svém webu zveřejnil dokument Krátkodobá koncepce 2019, z něhož vyplývá, že bude nadále podporovat projekty v oblasti digitalizace a modernizace kin. Na vyhlášení výzvy pro rok 2019-2020 dojde v květnu, lhůta na podání žádostí o podporu bude měsíc od jejího vyhlášení a Rada Fondu o nich rozhodne v září. Co je však nejdůležitější, celková alokovaná částka bude tentokrát 12 milionů korun, což znamená oproti minulým rokům navýšení o dva miliony korun. Celý dokument si můžete přečíst zde.
Archiv pro měsíc: Leden 2019
Děčínské kino Sněžník redigitalizovalo
Provozovatelé tuzemských kin už pochopili, že digitalizací kina podle standardu DCI nic nekončí a začíná běh na dlouhou trať. Redigitalizací před koncem roku 2018 prošel děčínský Sněžník, úspěšné jednosálové kino, jenž příští rok oslaví třičtvrtěstoleté jubileum. Systémový integrátor, kterým je společnost AV MEDIA, zde nahradil původní projektor Christie CP2000-ZX za nový 4K model Christie CP4230 s kinoserverem Doremi IMB-ShowVault. Tím však inovace neskončily. Stereoskopické projekce nyní zajišťuje 3D systém DepthQ s kruhovou polarizací, který si vyžádal instalaci postříbřeného plátna, a konečně, pětikanálový zvuk nyní „upgradoval“ na Dolby Surround 7.1. S novými technologiemi kino hraje počínaje dnešním dnem.
Nový etalon divácké úspěšnosti
Snímek Bohemian Rhapsody láme všechny možné rekordy a není už zdaleka pouze nejúspěšnějším filmem roku 2018. Aktuálně má po třinácti týdnech v tuzemských kinech na kontě 1,369 milionu zhlédnutí (diváků bude o něco méně, protože někteří se na film vypravili opakovaně) a tržby 213,5 milionů korun. Stává se tak pomyslným etalonem, kterým bude napříště poměřován úspěch kteréhokoli blockbusteru, byť sám jím s rozpočtem kolem padesáti milionů dolarů není (zaplatil se zatím více než patnáctinásobně). Celý příspěvek
Rok 2018 v českých kinech ve znamení rekordů
O překonání rekordních tržeb roku 2016 jsme na tomto webu psali už na konci loňského roku, ale teď už jsou všechny výsledky konečné. Loni navštívilo česká kina přes 16,34 milionů diváků, což představuje nejlepší výsledek od roku 1993. Celkové tržby činí úctyhodnou částku 2 268 942 623 Kč, která zvedla laťku roku 2016 o bezmála 58 milionů korun nahoru. Nejúspěšnější distribuční společností se stal CinemArt, který zastupuje pět z deseti nejúspěšnějších loňských titulů. Z jeho nabídky pochází největší trhák Bohemian Rhapsody, který je aktuálně nejnavštěvovanějším snímkem v tuzemských kinech za posledních 20 let. Cinemart uvedl i nejnavštěvovanější český film roku 2018, kterým se stala komedie Po čem muži touží (viz ilustrační obrázek).
Bilance technologie ScreenX
Jihokorejská společnost CJ 4DPLEX včera zveřejnila tiskovou zprávu, v níž bilancuje výsledky své panoramatické projekční technologie ScreenX za loňský rok. Na jeho konci ji využívalo celkem 195 kinosálů v šestnácti zemích, které za 12 měsíců navštívilo přes 4 milion diváků, když tržby činily 40 milionů dolarů. Mezi nejúspěšnější filmy se ScreenX v roce 2018 patřily Bohemian Rhapsody, Black Panther, Ant-Man a Wasp a Aquaman, z ryze „lokálních“ pak čínský Detective Chinatown 2. Mezi země s největším počtem nových instalací, jejichž počet meziročně vzorstl o 30 %, totiž na prvním místě figuruje Čína (18 kinosálů), následovaná Spojenými státy (9 kinosálů), Evropa se dělí dohromady o 12 kinosálů.
Kino Panorama ve Vítkově je digitální
Kino Panorama v šestitisícovém Vítkově na Opavsku bylo dlouho v žalostném stavu, ale před několika lety bylo prohlášeno za kulturní památku, což byl jeden z důvodů neutěšený stav věcí změnit. Během loňského roku prošlo komplexní rekonstrukcí (ilustrační foto je z doby před rekonstrukcí) a samozřejmě také digitalizací podle standardu DCI, kterou realizovala společnost AV MEDIA. Podle zprávy Opavského deníku z 26. července 2018 znamenala „revitalizace“ Kina Panorama pro město investici okolo 35 milionů korun. V projekční kabině je nyní 2K projektor Christie CP2215 s kinoserverem IMP-S2, s 3D projekcemi počítá technologie DepthQ a o sedmikanálový zvuk se dělí audioprocesor DataSat AP25, zesilovače Crown a reproduktory Crown. Kino pro veřejnost otevře zřejmě během ledna, na webu zatím přesné datum chybí.
Promítač, jehož digitální technologie nerozhodila
Digitalizace kin měla v České republice i sociální rozměr. S analogovými „pětatřicítkami“ odcházeli do penze promítači starších ročníků, kteří už na výdobytky digitálního standardu DCI v kabině nestačili. Tohle pravidlo však potvrzují čestné výjimky. V jihlavském kině Dukla, jinak akvizici společnosti D-cinema, promítá Miroslav Zadina, jenž před několika týdny v prosinci oslavil kulaté osmdesátiny. Veterán mezi jihlavskými promítači poprvé vstoupil do promítací kabiny v roce 1953 v širokoúhlém kině v blízkém městysu Luka nad Jihlavou a s moderní digitální technikou si dokázal „potykat“ stejně jako s mechanickými projektory na pětatřicetimilimetrové filmy. Medailonek Miroslava Zadiny, který přinesla jihlavská redakce webu idnes v roce 2015, kdy Kino Dukla slavilo sté narozeniny, si můžete přečíst zde. Na závěr se na všechny kinaře obracíme s anketní otázkou: máte ve svém týmu promítače, který se narodil dříve, nežli v prosinci 1938?
Zlaté glóby pro Bohemian Rhapsody
Filmové a televizní ceny Zlatý glóbus letos v několika kategoriích připomínaly spíše klání na poli populární hudby. Favorizovaný snímek Zrodila se hvězda s Lady Gaga a Bradleym Cooperem, který je už několikátým zpracováním téhož tématu, víceméně propadl a „černým koněm“ se naopak stala Bohemian Rhapsody, jež zvítězila v kategoriích Drama a Herec – Drama, kde zabodoval Rami Malek díky roli Freddieho Mercuryho. Letošní Zlaté glóby si zaslouží ještě jednu poznámku, není zvykem, aby se gusto Asociace zahraničních novinářů v Hollywoodu shodovalo s gustem českého diváka, ale nejúspěšnější snímek v tuzemských kinech za rok 2018, který doposud vidělo přes 1,13 milionu diváků, je příslovečnou výjimkou.