Zajímavý trend připomíná letošní ročenka DiGiTalk, kterou vydává italská organizace MEDIA Salles jako součást programu Kreativní Evropa. Nejmladší čísla jsou sice vztažená k loňskému červnu, ale to na jejich vypovídací schopnosti nic nemění. Poprvé byla penetrace digitálních kinosálů 3D technologií sledována v polovině roku 2009, kdy v poměrných číslech vedly státy Střední a Východní Evropy vůči západoevropským v poměru 91,4 % ku 47,7 %. Na západě Evropy totiž nastupovala digitalizace kinosálů o několik let dříve, kdy 3D projekce ještě nezažívaly takový „boom“ jako v roce 2009, který v závěru pamatuje premiéru Cameronova Avatara (viz ilustrační obrázek). Celý příspěvek
Archiv pro měsíc: Červen 2017
Oscarový Obchod na korze digitální v ultimátní kvalitě
Po Ostře sledovaných vlacích Jiřího Menzela došlo z iniciativy Nadace české bijáky na digitální restaurování vůbec prvního z československých filmů, který získal sošku Oscara: o rok staršího dramatu Obchod na korze režisérské dvojice Ján Kadár a Elmar Klos. Slavnostní premiéra zrestaurovaného filmu proběhne 1. července v rámci Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary. Na projektu vedle Nadace české bijáky dále spolupracovaly Státní fond kinematografie, Film Servis festival Karlovy Vary a postprodukční studio UPP, jehož ředitel vývoje technologií Ivo Marák byl stejně jako u předchozích filmů jeho hlavním restaurátorem. Cesta k ultimátní kvalitě Obchodu na korze nebyla jednoduchá, protože první kotouč originálního negativu byl v minulosti poškozen, takže za zdroj pro restaurování posloužil duplikční pozitiv – zabezpečovcí kopie originálního negativu vyrobená v době, kdy byl tento kotouč originálního negativu ještě k dispozici. Čištění obrazu od všech nečistot a mechanických poškození je už samozřejmostí.
Diváků chodí do kina proti loňsku zase víc
Výsledky tuzemských kin za prvních pět měsíců letošního roku jsou optimistické. Celkem do kina dorazilo 6,44 milionů diváků, bezmála o 510 tisíc více, než ve stejném období vloni. Projekcí sice o 8529 přibylo, ale i tak si kinaři počínali efektivněji, protože průměrná návštěva představení vzrostla o jednoho diváka (tedy matematicky přesněji o 0,8 diváka). V posledních týdnech jsou tahákem hlavně Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta (na snímku), ale v žebříčku 20 nejúspěšnějších filmů se stále drží adventní (!) kinohit Anděl Páně 2, který už vidělo více než 1,2 milion diváků.
Národní filmový archiv má nový depozitář
Národní filmový archiv 19. června slavnostně otevřel v obci Hradišťko ve Středočeském kraji nový moderní depozitář, který má kapacitu 100 milionů metrů filmu. Objekt vzniknul na parcele stávajících depozitářů ze 70. a 90. let, ležící mimo záplavové oblasti a letecké koridory. Řešení budovy odpovídá podmínkám, že filmový materiál je nutné chránit před vlivy prostředí. Relativní vzdušná vlhkost 35 % zamezí vysychání i smršťování filmového materiálu a stálá teplota -5 °C zastaví chemické procesy, zkracující jeho životnost. Před stěhováním do nového depozitáře projde každý film aklimatizační komorou, kde stráví 24 hodin. Tato procedura čeká 10 000 negativů hraných a 21 000 negativů nehraných filmů, 15 000 kopií i tisíce dalších archiválií. Depozitář vyšel na 155 milionů korun a k jeho financování posloužil program Ministerstva kultury ČR „Péče o národní kulturní poklad“.
Admira v Březové je už „déčková“
Systémový integrátor AV MEDIA ukončil v Kině Admira v městečku Březová, které leží poblíž Sokolova v Karlovarském kraji, třetí etapu digitalizace a kinosál tak splňuje standardy DCI. S pracemi v kině se začalo koncem roku 2012 a výraznou inovaci prodělalo už předloni v rámci celkové rekonstrukce Multifunkčního centra Březová, ale kromě prostorového ozvučení Dolby Surround 7.1 a komfortního prostředí se diváci museli donedávna spokojit pouze s projekcemi z optických disků Blu-ray, případně DVD, protože kino splňovalo jednoduší specifikaci E-Cinema (tomuto stavu ještě odpovídá ilustrační obrázek). To však už patří minulosti, protože plátno s nejmenší základnou do deseti metrů bude mít „v popisu práce“ nově instalovaný projektor Christie Solaria One+ s integrovaným media blokem IMB-S2.
Naděje pro domácí film?
Kondici české kinematografie se 13. června věnovaly Lidové noviny, kde vyšel článek Český film poztrácel diváky s podtitulem Fond kinematografie chce čelit konkurenci hollywoodských trháků. Jeho autorky Kateřina Kolářová a Kateřina Surmanová v něm konstatují, že časy, kdy čeští diváci spolu s francouzskými v Evropě vynikali preferencemi domácích produkcí nad zahraničními importy, jsou už pryč. Do žebříčku nejúspěšnějších filmů za posledních patnáct let pronikly do desítky pouze čtyři české filmy. Na druhou stranu je však třeba poznamenat, že v nejsilnější první pětce je poměr „domácí versus hosté“ díky trojici Vratné lahve (2007), Ženy v pokušení (2010) a Anděl Páně 2 (2016, na snímku) opačný, z čehož vyplývá, že diváci na dobré české filmy nezanevřeli, jejich nároky však díky hollywoodské konkurenci vzorstly. Celý příspěvek
Státní fond kinematografie podpoří připravované české filmy
Na zasedání koncem května hodnotila Rada Fondu kinematografie výzvu Výroba celovečerního hraného filmu s majoritní českou účastí. V té se sešlo 22 projektů od stejného počtu produkčních společností, jež dohromady požadovaly přes 219 milionů korun. O většině projektů Rada rozhodovala už dříve, nově se setkala pouze se čtyřmi projekty: k financování bylo vybráno osm nejvýše hodnocených, které se podělily o alokovanou částku 67 milionů korun. S osmimístnou sumou mohou počítat tři produkce. Nejlépe dopadl historický film Opravdoví bratři (15 mil. Kč), který chce připomenout příběh i dějinný význam československých legií za 1. světové války. S malými odstupy následují historické drama Šarlatán (13 mil. Kč), které zachycuje na postavě skutečného léčitele morální dilemata člověka, žijícího v první polovině 20. století uprostřed dvou totalit, a pohádka Hodinářův učeň (11,5 mil. Kč), v níž si režisérka Jitka Rudolfová (mj. komedie Zoufalci) vyzkouší poprvé tvorbu pro děti. Podrobnosti najdete na webu Státního fondu kinematografie zde.
Umění slouží, ale neposluhuje
Bonmot z titulku, který pronesl mezi světovými válkami náš dramatik a divadelní režisér E. F. Burian, má obecnou platnost a tak vzhledem k opakovaným případům z minulosti upozorňují filmoví distributoři, že provozovatelé kin či kinematografických představení ani organizátoři jednorázových projekcí nejsou oprávněni jakékoli audiovizuální dílo, k němuž získají podlicenci k provozování ze záznamu na základě smlouvy s distributorem, promítat jako součást politické, ale i prodejní nebo komerčně propagační akce bez souhlasu distributora, který je nezbytné získat před zmíněným užitím záznamu. To se týká i předvolebních kampaní politických stran, hnutí i jednotlivých kandidátů. Prohlášení schválila Unie filmových distributorů na valné hromadě 7. června 2017.