Pátý díl ságy Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta s neodmyslitelným Johnnym Deppem v hlavní roli aktuálně figuruje na třinácté příčce žebříčku TOP 20 filmů dle výsledků premiérového víkendu. Dobrodružný snímek norského režisérského tandemu Joachim Rønning- Espen Sandberg vidělo o víkendu 162 190 diváků. Průměrná návštěvnost jednoho představení byla 84 diváků. Letos jde už o druhý zápis do zmíněného žebříčku, ale Piráti z Karibiku si vedli zdatněji než Padesát odstínů temnoty (154 309 diváků) a odsunuli tak tento netradiční romantický snímek na 15. místo.
Archiv pro měsíc: Květen 2017
Putovní kino je moderní retro
Aktivity systémového integrátora D-cinema zabírají tradičně zeširoka, ale k úspěšnému provozování jihlavského kina Dukla letos přibylo i putovní (nejenom letní) kino standardu e-cinema, jež navazuje na průkopnickou práci Lukáše Fouse, který dříve zajišťoval projekce v obcích kolem Jihlavy s dnes už raritní promítačkou šestnáctimilimetrových filmů (mimochodem, vedle „pětatřicítky“ dodnes nechybí ani ve zdigitalizovaném pražském Ponrepu). Pamětníci si dost možná vzpomenou na poslední titul, který vyrazil do distribuce i v tomto formátu, a sice Svěrákovu Obecnou školu. „Éčková“ kina sice na premiérové filmy nedosáhnou, ale vstřícní distributoři se nerozpakují uvolnit letní snímky jako Špunti na vodě jen s malým zpožděním. Osvěta na vesnici, která digitální kino standardu DCI nemá a nejspíš mít ani nebude, je záslužná. Koneckonců, právě na takové lokality pamatuje Výzvou Digitalizace a modernizace kin už druhým rokem Státní fond kinematografie, který svou podporou „slyší“ i na projekty kin E-cinema tam, kde by realizace „déčkového“ kina počtem projekcí postrádala smysl. Na obrázku vidíte představení romantické komedie Všechno nebo nic v Hodicích.
Inspirace z Rychnova nad Kněžnou
O kině v Rychnově nad Kněžnou jsme už psali v souvislosti s instalací třetího laserového DCI projektoru v České republice, kterým je už druhý NEC NC1201L-A s „modrým“ fosforovým laserem, pozornost si však zasluhuje provedení celého kinosálu, jež dokumentují více než dvě desítky fotografií v nové referenci na webu systémového integrátora AV MEDIA. Jedná se o další řešení bez projekční kabiny („Boothless cinema“), vhodné zvláště pro menší či atypické prostory, k větší flexibilitě sálu navíc přispívá také mobilní elevace, kdy sedačky lze snadno a rychle složit a sál využít například pro plesy nebo taneční kurzy. Zmíněnou referenci najdete zde .
Ponrepo je už také digitální
Pražské Bio Konvikt Ponrepo, ráj všech cinefilů s dlouhou filmovou historií, který je promítací síní Národního filmového archivu, už odpovídá moderním standardům. Systémový integrátor D-cinema zde ve spolupráci s hlavním dodavatelem rekonstrukce, kterou byla společnost Hot AV servis, instaloval DCI technologii, konkrétně projektor NEC NC1000C (nástupce oblíbeného typu NC900C), samozřejmě s vestavěným mediablokem Dolby IMS2000. Prostorový zvuk ve formátu Dolby Surround 7.1 má v „popisu práce“ procesor Dolby CP750. Technika pro projekce z pětatřiceti- i šestnáctimilimetrových filmových pásů samozřejmě zůstala zachována. Za svou modernizaci kino vděčí podpoře ze Státního fondu kinematografie.
Výzva Digitalizace a modernizace kin v roce 2017-2018
Státní fond kinematografie na webu vyhlásil dlouho očekávanou Výzvu Digitalizce a modernizace kin v roce 2017-2018. Lhůta pro podání žádostí o podporu je od 19. května do 19. června. Celkový objem podpory představuje 10 milionů korun. Z hlavních podmínek je dobré připomenout, že maximální výše dotace je 50 procent z celkových nákladů projektu. Maximální intenzita veřejné podpory činí 80 procent z uznatelných nákladů projektu na modernizaci kina a 90 procent v případech projektů na digitalizaci kina podle standardu DCI i mimo něj (e-cinema) a obnovu digitální technologie kina. Veškeré informace najdete zde
České filmy na MFF v Cannes
Od 17. do 28. května probíhá v jihofrancouzském Cannes největší filmová událost roku. Na letošním jubilejním sedmdesátém ročníku mezinárodního filmového festivalu, který anoncuje ikonický plakát s Claudií Cardinalovou, budou opět zastoupeni také čeští tvůrci, byť tentokrát především díky koprodukcím. Dva filmy s naší účastí jsou zařazeny do soutěžních sekcí: celovečerní snímek Out (režie György Kristóf, maďarsko-slovensko-česká koprodukce) byl vybrán do sekce Un certain regard, určené méně známým tvůrcům, krátkometrážní Atlantída, 2003 (režie Michal Blaško, slovensko-česká koprodukce) pak bude uvedena v sekci studentských filmů Cinéfondation. Další čtyři tuzemské snímky se budou promítat na filmovém trhu Le Marché du Film, kde lze v rámci videotéky Doc Corner shlédnout rovněž kolekci českých dokumentů.
Technologie 4DX adaptacím marvelovských komiksů svědčí
Jihokorejská technologie 4DX, která k pohyblivým sedačkám přidává efekty stimulující všechny smysly, pokračuje v globálním tažení do kin. Novou adaptaci marvelovských komiksů Strážci Galaxie Vol. 2, která jako patnáctý celovečerní snímek série Marvel Cinematic Universe vyrazila do kin 5. května, viděli s tímto nadstandardem diváci ve 369 kinosálech, jež najdeme ve 47 zemích včetně České republiky, kde se technologie 4DX zatím zabydlela v multiplexu Cinema City na pražském Novém Smíchově a v Plzni. To je tři roky po „jedničce“ Strážci Galaxie, promítané ještě ve stovce 4DX kinosálů, výrazný vzestup. V severoamerických kinech se na tento akční blockbuster prodalo v každém náležitě vybaveném sále v průměru 85 procent sedaček na jedno představení.
Změna termínu vyhlášení Výzvy Digitalizace a modernizace kin v roce 2017-2018
V Krátkodobé koncepci pro rok 2017 deklarovala Rada Státního fondu kinematografie vyhlášení Výzvy Digitalizace a modernizace kin v roce 2017-2018 už v dubnu, což ostatně také zaznělo koncem února na konferenci Cinema Czech 2017. Podle informace pro potenciální žadatele, která se dnes objevila na webu Státního fondu kinematografie, bude zmíněná výzva vyhlášena až v průběhu měsíce května. Dle sdělení Fondu vyžaduje příprava výzvy a souvisejících formulářů delší čas na přípravu, a to „ve snaze co nejvíce usnadnit žadatelům jak podání žádostí o podporu kinematografie, tak i následné zdárné dokončení podpořených projektů“. K termínu podávání žádostí se samozřejmě analogicky posune také termín rozhodování Rady o udělení dotací.
Změna statutu Státního fondu kinematografie
Státní fond kinematografie na svém webu informoval o změně statutu, účinné od 3. května 2017. Obsáhlý dokument, který zachycuje výhradně zmiňované změny, se dotýká i dotačního okruhu projekt v oblasti technického rozvoje a modernizace kinematografie. Odstavec 7.2.1 definuje všech deset dotačních okruhů, takže „projektem v oblasti technického rozvoje a modernizace kinematografie se rozumí zejména činnosti směřující k vývoji, pořízení, instalaci, zprovoznění a provozování technologie či zařízení nebo činnosti směřující k vývoji a aplikaci postupů vedoucích k zajištění technologických standardů.“ Důležité je (nebo alespoň bylo) slovo zejména, protože loňská Výzva digitalizace a modernizace kin 2016-2017 pamatovala s podporou jak na technologické zázemí kin, tak i zajištění kulturnějšího prostředí, což zohledňovalo fakt, že řada měst a obcí se v první fázi finančně vyčerpala digitalizací kina, případně i nezbytnými stavebními úpravami při jeho modernizaci a třeba na nové sedačky už nezbylo. Nový statut pro zmiňované dotační okruhy stanovuje maximální limity, když u okruhu projekt v oblasti technického rozvoje a modernizace kinematografie jde o impozantní „strop“ 100 milionů korun, když procentuální podíl z celkového objemu podpor zde může být nejvýše 20 % (tj. 20 milionů korun, když obvyklá alokace byla v posledních letech poloviční). Pokud letos zvažujete podání žádosti o podporu, určitě se vyplatí pozorně přečíst odstavce 7.3. Výzvy k podávání žádostí o podporu a 7.4. Žádost o podporu. Kompletní dokument najdete na webu Státního fondu kinematografie zde.