Archiv pro měsíc: Únor 2017

Barrandovské ateliéry jsou opět v zisku

Barrandov

Jak uvedl web borovan.cz, akciová společnost Barrandov Studio vykázala za rok 2016 podle předběžných výsledků nezdaněný zisk ve výši přibližně 43 milionů korun, o pět milionů korun méně než předloni, ovšem při obratu, který byl v meziročním srovnání o 126 milionů korun nižší. Vytížení mělo Barrandov Studio, které patří mezi nejstarší a největší filmové ateliéry v Evropě, na více než 80 procent, tedy podobně jako v roce 2015. K dobrému výsledku společnosti přispěly především tři televizní projekty pro zahraniční produkce: Knightfall (History Channel), Genius (National Geographic Channel) a Britannia (Sky).

Oscaři i napodruhé

LaLaLand

Při předávání výročních Americké filmové akademie Oscar došlo k nebývalému přehmatu, když devětasedmdesátiletý herec Warren Beatty omylem vyhlásil za nejlepší film roku favorizovaný muzikál La La Land, který nakonec proměnil „pouze“ šest z rekordního počtu čtrnácti nominací, ale i tak zůstal celkově nejúspěšnější. Až na druhý pokus se totiž přítomní dozvěděli, že vyhrálo Jenkinsovo drama Moonlight s příběhem dospívajícího černošského gaye z drogové čtvrti, jež má na kontě tři Oscary.

La La Land, který je nádherným holdem americkým filmovým muzikálům i jazzu vůbec, si odnesl sošky za nejlepší režii (Damien Chazelle, ve dvaatřiceti letech historicky nejmladší držitel Oscara v této kategorii), pro nejlepší herečku v hlavní roli (Emma Stone), za nejlepší soundtrack (Justin Hurwitz) a pro nejlepší původní píseň (City Of Stars), zbylé dvě zlaté sošky jsou z kategorií pro nejlepší kameru, resp.výpravu a dekorace. Dodejme, že při rozdílení Zlatých glóbů proměnil La La Land nedávno všech sedm nominací.

 

Přehled Oscarů ve vybraných kategoriích:

Nejlepší film: Moonlight / Nejlepší herec v hlavní roli: Casey Affleck (Místo u moře) / Nejlepší herečka v hlavní roli: Emma Stone (La La Land) / Nejlepší režie: Damien Chazelle (La La Land) / Nejlepší herec ve vedlejší roli: Mahershala Ali (Moonlight) / Nejlepší herečka ve vedlejší roli: Viola Davis (Fences) / Nejlepší neanglicky mluvený film: Klient (Írán) / Nejlepší animovaný film: Zootropolis: Město zvířat / Nejlepší kamera: Linus Sandgren (La La Land) / Nejlepší původní scénář: Kenneth Lonergan (Místo u moře) / Nejlepší soundtrack: Justin Hurwitz (La La Land) / Nejlepší původní píseň: City Of Stars (Justin Hurwitz, La La Land) / Nejlepší výprava a dekorace (La La Land) / Nejlepší kostýmy: Fantastická zvířata a kde je najít

Ohlédnutí za konferencí Cinema Czech 2017

CCzech17

Druhý ročník konference Cinema Czech se uskutečnil 21. a 22. února opět v prostorách pražského multiplexu CineStar Černý Most, takže srovnání s loňským rokem i nastupujícími trendy se přímo nabízelo. Jestliže před dvanácti měsíci zde zazněla diskuze o 3D formátu Dolby Atmos, nyní zdejší sál číslo devět vybavený odpovídající technologií jeho zvukové stopy „hraje“ nejlépe v celé republice. Programem konference v obou dnech prolínaly bloky velkých filmových distributorů (Cinemart, Freeman Entertainment, Falcon, Bontonfilm a Bioscop), takže technické příspěvky, vyžadující větší míru soustředění, střídaly trailery i ukázky řady očekávaných „trháků“ pro příštích deset měsíců, dlužno poznamenat, že jak hollywoodské, resp. evropské provenience, tak i domácích. Úvod konference patřil představení partnerů z širší platformy konference, Unie Digitálních Kin, Asociace provozovatelů kin a Unie filmových distributorů, stejně jako tří našich klíčových systémových integrátorů AV MEDIA, D-cinema a ALTEI. Celý příspěvek

EclairColor – HDR řešení pro kina

eclair-color-l-innovation

Technologii HDR, která nabízí rozšířený kontrast obrazu s vyšším barevným gamutem, si zatím většinou spojujeme se sofistikovanými moderními televizory. Tradiční francouzské laboratoře Eclair, jež vznikly už v roce 1905 a předloni se staly akvizicí skupiny Ymagis, představily loni na podzim novinku EclairColor. Ta v podstatě představuje zvláštní formu masteringu DCP, jež umožní provozovatelům kin na plátně lépe „prodat“ kvalitnější DCI projektory. Typický model s xenonovou lampou totiž dosahuje kontrastní poměr 2000:1 a tomu také odpovídají obrazová data, uložená na DCP. Celý příspěvek

Rammstein černým koněm alternativního obsahu

Rammstein-paris

Berlínská skupina, která patří mezi ikony industriálního metalu, má po celém světě bezpočet příznivců, její alba se milionovými prodeji řadí mezi globální bestsellery a filmoví příznivci si zcela jistě vzpomenou, že Rammstein zařadil na soundtrack ke svému mysterióznímu dramatu Lost Highwayrovněž David Lynch. Dobrou zprávou pro všechny hudbymilovné kinaře proto je, že na 23. březen mohou programovat celovečerní hudební dokument Rammstein: Paris, v němž se Jonasi Akerlundovi podařilo zachytit elekrizující atmosféru koncertní show skupiny Rammstein.

Ostřílený švédský režisér není žádným nováčkem a ve svém širokém portfoliu má mimo jiné videoklipy, které natočil pro Prodigy (Smack My Bitch Up), Lady Gaga (Telephone), Madonnu (Ray Of Light) nebo právě Rammstein (Pussy), ale živákem z pařížské haly Bercy z roku 2012 nasadil laťku hodně vysoko. Tuto hudební lahůdku má u nás v distribuci společnost Aerofilms.

Rusalka v MET už potřetí

Rusalka-2017

V rámci přímých přenosů z Metropolitní opery, které už v České republice vstoupily do jubilejní desáté sezóny, dojde 25. února na nové představení Dvořákovy Rusalky, jež mělo premiéru začátkem tohoto měsíce a setkává se zatím převážně s příznivými kritikami. V historii slavné newyorské scény jde už o třetí nastudování české opery, když v letech 1993 a 2014 titulní role ztvárnily naše krajanka Gabriela Beňačková, resp. „domácí“ pěvkyně Renée Fleming, tentokrát uslyšíme světoznámou lotyšskou divu Kristine Opolais. 

Ta si už dříve Rusalku zazpívala v Bavorské státní opeře v Mnichově a v sedmatřiceti má v době newyorské premiéry k roli vodní víly ze zmiňovaných operních pěvkyň stále nejblíž. Tuzemské operní fandy patrně potěší, že na rozdíl od některých evropských verzí se opera nedočkala ze strany režisérky Mary Zimmerman žádných bizarních aktualizací a jde pořád o původní příběh. „Rusalka je stále vodní nymfa a její otec je vodník,“ řekla ještě před premiérou známá americká režisérka. „Zůstávají nadále pohádkovými tvory, byť mají opravdové a vážné problémy. Nechtěla jsem děj přenášet třeba do Paříže a dělat z Rusalky prostitutku, ani nic podobného.“

První víkend s Padesáti odstíny temnoty

fifty-shades-of-grey

Na obrovský trhák Padesát odstínů šedi, který si od loňského února s návštěvou 256 470 diváků drží suverénně pozici na špici žebříčku TOP 20 filmů dle výsledků premiérového víkendu, nyní navazuje jeho volné pokračování Padesát odstínů temnoty. To má sice ještě slabší děj než „jednička“ a chybí už také punc senzace, ale vysoce nadprůměrných 154 118 diváků stačí ve zmíněném žebříčku na 14. příčku. Režie se nově ujal James Foley, spojovaný v posledních letech výhradně s televizním seriálem Domek z karet. Producenti zřejmě vědí svoje, protože už má smlouvu i na další díl Padesát odstínů svobody(2018).

Padesát odstínů temnoty tak aktuálně figuruje v bilanci Unie filmových distributorů mezi „otvírákem“ upíří série Twilight Saga: Rozbřesk – 1. část (157 838 diváků) a posledním dílem starší tolkienovské trilogie Pán prstenů: Návrat krále (149 095 diváků).