Archiv autora: Pavel Víšek

Návštěvnost v evropských kinech za rok 2018

solo-v-kine

Podle informací italské organizace Media Salles celková návštěvnost v evropských kinech meziročně poklesla o 3,9 %, ale pro řadu zemí byl přitom rok 2018 rekordní. To je i případ České republiky, kde návštěvnost (16,3 milionů diváků) meziročně vzrostla o 7,3 %, když v poměrných číslech si vedly lépe jen Srbsko a Bosna a Hercegovina: obě země hlásí nárůst o 7,9 %, ale do kin tam dorazilo jen 4,5 mil., resp. 1,2 mil. diváků. Z velkých zemí patří mezi premianty pouze Velká Británie (+3,7 %, 177 mil.) a Polsko (+5,3 %, 59,7 mil.). Celý příspěvek

Program konference Cinema Czech 2019

cc_5595

Na webu cinemaczech.cz si můžete stáhnout kompletní program 4. ročníku konference Cinema Czech 2019. Je už tradičně bohatý, chybět nebudou panelové diskuze kolem dotaci Státního fondu kinematografie a samozřejmě technologií pro kina s českými systémovými integrátory i světovými výrobci, bloky filmových distributorů či dvě volitelné předpremiéry, které celou akci zakončí. Ve foyeru multikina CineStar na Černém Mostě bude možné shlédnout Samsung cinema LED a VR kino řešení CinemaNext. Těšíme se na vás!

Zahájila činnost expertní skupina digitalizace filmů

Rodaci029

Téma digitalizace filmů domácí provenience je po řadu let třaskavé téma, ale v poslední době už dostává zřetelné kontury. Ochranná organizace autorská – sdružení autorů děl výtvarného umění, architektury a obrazové složky audiovizuálních děl (OOA-S) oznámila, že vznikla expertní skupina, jež se bude věnovat hodnocení výsledků digitálního restaurování filmových děl. Ta už vypracovala sumář zrestaurovaných celovečerních filmů, digitalizovaných v letech 2011-2018, a konstatovala, že je zarážející jejich malé množství i nízká kvalita. Z celkového počtu třiceti čtyř filmů získalo stoprocentní hodnocení deset: Place de la Concorde (1939), Obchod na korze (1965), Ostře sledované vlaky (1966), Všichni dobří rodáci (1968, na snímku), Radúz a Mahulena (1970), Na samotě u lesa (1976), Báječní muži s klikou (1978), Postřižiny (1980), Žiletky (1993), Kamenný most (1996) a Cesta z města (2000).

Ženy v běhu vidělo už přes milion diváků

ZENY_V_BEHU_hu

Filmovou komedii Ženy v běhu režiséra Martina Horského ke dnešnímu dni podle údajů distribuční společnosti CinemArt v tuzemských kinech shlédlo 1 015 820 diváků. Jde také o první český film, který vidělo milion diváků v nejkratším čase od jeho premiéry – už za 42 dnů. Milionová návštěva filmu domácí provenience je ve třetím tisíciletí ojedinělá. Až donedávna to zvládly jen snímky Tmavomodrý svět (2001), Vratné lahve (2007), Ženy v pokušení (2010) a Anděl Páně 2 (2016). Celý příspěvek

Marvelovky fandí technologii ScreenX

captain-marvel-ii

Jihokorejská společnost CJ 4DPLEX tento měsíc zveřejnila, že nový blockbuster Captain Marvel, který 7. března odkryje zatím neznámou část marveláckého filmového vesmíru, podpoří ve vybraných kinosálech její panoramatická projekční technologie ScreenX, využívající pro boční projekce videomappingu. Konverze do ScreenX představuje v případě akční sci-fi Captain Marvel zatím nejmladší spolupráci mezi Walt Disney Studios a CJ 4DPLEX, ale současně stojí za zmínku, že tento obrazový nadstandard po filmech Black Panther a Ant-Man a Wasp doprovodí už třetí marvelovku v řadě.

Zahraniční filmové štáby u nás loni utratily skoro 5 miliard

edmond5

Podle tiskové zprávy Státního fondu kinematografie byl uplynulý rok z hlediska zahraničních projektů natáčených v České republice jedním z nejúspěšnějších od zavedení pobídek v roce 2010. Štáby čtyřiceti seriálů a filmů strávily v tuzemských ateliérech a lokacích přes 1000 natáčecích dnů a jejich útrata se přiblížila částce 5 miliard korun, z níž větší část jde na vrub televizních sérií. „Produkce zahraničních seriálů u nás v roce 2018 během téměř 500 natáčecích dnů utratily bezmála 3,2 miliardy korun. Na celkovém objemu zahraniční produkce v roce 2018 měla výroba seriálů podíl kolem 65 %,“ informovala vedoucí Czech Film Commission Pavlína Žipková. Celý příspěvek

Rok 2019 přinese vyšší tržby a nižší návštěvnost?

malo-lidi-v-kine

Výsledky za první měsíc roku 2019 zahrnují dobrou i špatnou zprávu. Lednové hrubé tržby za prodej lístků dosáhly utěšené sumy 188 milionů korun, což znamená meziroční nárůst o bezmála 5 milionů korun. Do kin však dorazilo 1,317 milionu diváků, což ve srovnání s lednem 2018 znamená pokles o 5 tisíc diváků. Zvýšení tržeb jde na vrub dražšího vstupného, jehož průměrná cena byla minulý měsíc 142,47 Kč, zatímco o rok dříve ještě 138,63 Kč.

Oscaři nemohli Bohemian Rhapsody přeslechnout

Bohe-Rhapsody

Životopisný hudební snímek režiséra Bryana Singera sice na letošních Zlatých glóbech součtem dvou prestižních kategorií bodoval kvalitou, což ale nic nemění na skutečnosti, že nejvíce zlatých sošek si odnesl z 91. ročníku Cen americké filmové akademie Oscar. Za nejlepšího herce označili akademici Ramiho Maleka, který si ve snímku Bohemian Rhapsody zahrál roli Freddieho Mercuryho, další ceny následovaly v technických kategoriích za nejlepší zvuk, střih a střih zvuku. Film tak proměnil čtyři z pěti nominací, když na štítě zůstal jen v ostře sledované kategorii pro nejlepší film. Na Bohemian Rhapsody se aktuálně prodalo v tuzemských kinech už přes 1,544 milionu lístků.

Divácké gusto: Hollywood kontra zbytek světa

fantasticka-zvirata-grindelwaldovy-zlociny-fantasy

Netradiční pohled na desítku nejúspěšnějších filmů roku 2018 nabízí poměr diváků ze Spojených států a zbytku zeměkoule. Globální trhák se vším všudy je marvellovka Avengers: Infinity War, kde z dvoumiliardových dolarových tržeb připadá třetina na USA. Čtvrtinový či menší podíl má trojice Venom (25 %, celkově č. 6), Bohemian Rhapsody (24,8 %, č. 7) a Fantastická zvířata: Grindelwaldovy zločiny (24,4 %, č. 10, na obrázku). Není bez zajímavosti, že poslední dva snímky jsou britské, Spojené státy se podílely pouze koprodukcí. Převažují samozřejmě ryze hollywoodské tituly, pouze na dobrodružném snímku Jurský svět: Zánik říše (č. 3) participovalo Španělsko.

Standard DCI nesplňují jen kina, což potvrzuje Divadlo Za plotem

Divadlo-Za-plotem

Divadlo Za plotem v Praze představuje kulturní, společenské a vzdělávací centrum Psychiatrické nemocnice Bohnice, které pořádá koncerty a divadelní i filmová představení jak pro pacienty, tak i širokou veřejnost. V lednu 2017 jsme ostatně zmiňovali zdejší derniéru „nekorektního kabaretu“ Ovčáček čtveráček, s nímž zde hostovalo Městské divadlo Zlín a přímý přenos přebíralo několik desítek digitálních kin. Zmiňovaná filmová představení však limitoval nižší standard E-Cinema, jenž si vesměs spojujeme s veřejnými projekcemi filmů z optických disků, což však už dnes neplatí. Společnost AV MEDIA zde nainstalovala starší DCI 2D techniku, konkrétně projektor Christie CP2000-X s kinoserverem Doremi DCP-2000. Pětikanálové ozvučení už v sále bylo z éry E-Cinema.

Registrace na Cinema Czech je spuštěna!

CineStar_Cernak

O termínu čtvrtého ročníku konference Cinema Czech, který se koná 19. a 20. března v osvědčených prostorách pražského multikina CineStar OC Černý Most, jsme na tomto webu informovali už loni. Na akci, kde se kromě zajímavých hostů, technologických workshopů i anoncí připravovaných filmových titulů od distributorů můžete těšit rovněž na VR arénu, se můžete registrovat zde. Bohatý program obsáhne dále společnou návštěvu výstavy Pixar a chybět nebude ani tradiční večerní posezení, tentokrát na parníku.

Ženy v běhu vzaly žebříčky útokem

zeny_v_behu

Nová česká komedie Ženy v běhu režiséra Martina Horského (mj. Bezva ženská na krku) vylétla nejenom na vrchol týdenního přehledu dvaceti nejúspěšnějších filmů, ale s návštěvou 177 682 diváků se dostala až na druhé místo žebříčku TOP filmů premiérového víkendu, když s nevelkou rezervou prvenství z prosince 2016 uhájila adventní pohádka Anděl Páně 2 (188 005 diváků). Částka 26,8 milionů korun však představuje nejvyšší tržby, kterých kdy český film za první víkend dosáhl. Filmových představení bylo ve sledovaném období 1379, což znamená solidní průměrnou návštěvu (bezmála) 29 diváků. Celý příspěvek

Fond kinematografie podpoří digitalizaci a modernizaci kin

stare-kinosedacky

Státní fond kinematografie tento týden na svém webu zveřejnil dokument Krátkodobá koncepce 2019, z něhož vyplývá, že bude nadále podporovat projekty v oblasti digitalizace a modernizace kin. Na vyhlášení výzvy pro rok 2019-2020 dojde v květnu, lhůta na podání žádostí o podporu bude měsíc od jejího vyhlášení a Rada Fondu o nich rozhodne v září. Co je však nejdůležitější, celková alokovaná částka bude tentokrát 12 milionů korun, což znamená oproti minulým rokům navýšení o dva miliony korun. Celý dokument si můžete přečíst zde.

Děčínské kino Sněžník redigitalizovalo

kino-sneznik-3d_f

Provozovatelé tuzemských kin už pochopili, že digitalizací kina podle standardu DCI nic nekončí a začíná běh na dlouhou trať. Redigitalizací před koncem roku 2018 prošel děčínský Sněžník, úspěšné jednosálové kino, jenž příští rok oslaví třičtvrtěstoleté jubileum. Systémový integrátor, kterým je společnost AV MEDIA, zde nahradil původní projektor Christie CP2000-ZX za nový 4K model Christie CP4230 s kinoserverem Doremi IMB-ShowVault. Tím však inovace neskončily. Stereoskopické projekce nyní zajišťuje 3D systém DepthQ s kruhovou polarizací, který si vyžádal instalaci postříbřeného plátna, a konečně, pětikanálový zvuk nyní „upgradoval“ na Dolby Surround 7.1. S novými technologiemi kino hraje počínaje dnešním dnem.

Nový etalon divácké úspěšnosti

BOHEMIAN-RHAP_Queeni

Snímek Bohemian Rhapsody láme všechny možné rekordy a není už zdaleka pouze nejúspěšnějším filmem roku 2018. Aktuálně má po třinácti týdnech v tuzemských kinech na kontě 1,369 milionu zhlédnutí (diváků bude o něco méně, protože někteří se na film vypravili opakovaně) a tržby 213,5 milionů korun. Stává se tak pomyslným etalonem, kterým bude napříště poměřován úspěch kteréhokoli blockbusteru, byť sám jím s rozpočtem kolem padesáti milionů dolarů není (zaplatil se zatím více než patnáctinásobně). Celý příspěvek