Archiv autora: Pavel Víšek

Koronavirus nehýbe jen ekonomikou

Lavc57.15.100

Epidemie koronaviru nemění jen odhady globálního HDP. Podle informace webu Celluloid Junkie zůstávají v Číně od nového lunárního roku (25. ledna) kina uzavřená. Nehraje tak přes 70 000 kinosálů, více než třetina na světě. Řada filmových premiér byla odložena, uskutečnila se jen online premiéra čínské komedie Lost In Russia. Světová premiéra dvacáté páté bondovky Není čas zemřít byla přesunuta z Pekingu do Londýna (uskuteční se 31. března v Royal Albert Hall). Celý příspěvek

Nejvíc nominací na České lvy získali Vlastníci

Vlastnici

Česká filmová a televizní akademie oznámila nominace pro 27. ročník výročních cen Český lev. V patnácti filmových kategoriích se o sošky Českého lva utká sedmnáct snímků, z nichž si s dvanácti nominacemi nejlépe vedla komedie Vlastníci režiséra Jiřího Havelky, který napsal podle vlastní divadelní hry i scénář. V těsném odstupu následují drama Nabarvené ptáče Václava Marhoula s jedenácti nominacemi a road movie Staříci Martina Duška a Ondřeje Provazníka, která získala nominací deset. Celý příspěvek

Vzniká první kinosál Sphera Cinema v České republice

CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v80), quality = 95

Řetězec CineStar zahájil rekonstrukci největšího sálu svého multiplexu na pražském Černém Mostě, kterou zajišťuje společnost AV MEDIA. Sál 9 s dosavadní pověstí nejlépe hrajícího ozvučení Dolby Atmos u nás bude jako první v České republice odpovídat konceptu Sphera Cinema, jehož platformou je Premium Large Format (PLF). Celý příspěvek

Nová řada projektorů NEC s výměnnými laserovými moduly

Created with GIMP

Americká divize společnosti NEC Display Solutions představila poslední týden v lednu novou řadu tří laser-fosforových DCI projektorů: NC1802ML, NC2002ML a NC2402ML. Jejich modulární koncepce umožňuje nižším modelům růst společně s kinosály, které může rekonstrukce zvětšit, nemluvě o potřebách 3D technologií. Nejdostupnější model NC1802ML je vybavený modrým laserem se světelným tokem 18 000 lumenů, vyšší NC2002ML a NC2402ML už mají k dobru moduly s červeným a modrým laserem se svítivostí 20 000, resp. 24 000 lumenů. Celý příspěvek

V Semilech budou mít druhý RGB laserový projektor u nás

Kino-Jitřenka-Semily

Kino Jitřenka v Semilech, které si začátkem jara připomene sto let od prvního (samozřejmě ještě němého) filmového představení, prošlo v minulé dekádě komplexní rekonstrukcí a v roce 2010 se zařadilo do první vlny digitálních kin, jež splňovaly specifikaci DCI. Nyní tak prochází redigitalizací, kterou zajišťuje společnost AV MEDIA, a dostane novou techniku, konkrétně druhý RGB laserový projektor v ČR a pasivní 3D systém s jednorázovými 3D brýlemi. Celý příspěvek

E-shop CinemaNext mohou využívat i kinaři v České republice a na Slovensku

cinemanextshop_headline

O unikátním e-shopu společnosti CinemaNext, která patří do skupiny Ymagis, jsme na tomto webu poprvé psali krátce po jeho spuštění 12. prosince 2020, ale tehdy jeho služby mohli využívat pouze provozovatelé kin ve Francii, Belgii a Lucembursku. Aktuálně je už všechno jinak. Po registraci získáte přístup k cenám a objednávat lze do České republiky i na Slovensko. Že je nabídka pro kina opravdu široká, to zjistíte snadno na adrese e-shopu CinemaNext.

Stereoskopický pohled na evropská DCI kina

divci-na-3d-filmu-02

Technologie 3D rozděluje filmový svět. Většina tvůrců hollywoodských blockbusterů si bez vizuálního vjemu nedokáže svoje filmy představit, ale třeba takový Christopher Nolan je na 3D alergický, byť jinak preferuje velké formáty kin IMAX, o režisérech artových snímků nemluvě. Ale buď jak buď, k programovým magnetům, z nichž si z poslední doby připomeňme třeba Ledové království II nebo Star Wars: Vzestup Skywalkera, 3D verze vesměs automaticky patří. Z přehledu evropských digitálních kin k polovině roku 2019, který nedávno zveřejnila italská organizace MEDIA Salles, lze odvodit i popularitu 3D projekcí u diváků a samozřejmě i kinařů v dané zemi. Jestli v Evropě loni ke 30. červnu odpovídalo standardu DCI celkem 41 232 kinosálů, technologii 3D z nich využívala těsná menšina – 20 432 kinosálů, v poměrných číslech 49,6 %. Mírný optimismus panuje v zemích Visegrádské čtyřky, kde Maďarsko (58 %) vede před Českou republikou (56,2 %), Polskem (55,5 %) a Slovenskem (51,3 %).

Celý příspěvek

Radokova Daleká cesta vede až na Berlinale

DALEKA-CESTA_UHD_cut

Do letošního výběru snímků uvedených na prestižním mezinárodním filmovém festivalu v sekci Berlinale Classics se probojoval film Daleká cesta režiséra Alférda Radoka, který měl premiéru v roce 1949. Díky digitálnímu restaurování, které probíhalo pod dohledem Národního filmového archivu (NFA), se snímek po únorové festivalové premiéře objeví také v českých kinech. Film, který vypráví příběh židovské rodiny a smíšeného manželství za nacistické okupace, byl v 50. letech uváděn pouze v mimopražských kinech a v 70. letech byl zařazen na seznam trezorových titulů. Celý příspěvek

Digitalizace evropských kin

Europe_orthographic_Caucasus_Urals_boundary

Italská organizace MEDIA Salles před koncem loňského roku zveřejnila nový přehled digitálních kinosálů dle specifikace DCI ve 38 evropských zemí, kterých bylo ke 30. červnu 2019 v provozu celkem 41 232. Za absolutní čísla však nelze dát „ruku do ohně“, protože minimálně v případě České republiky nejsou přesná. Jestliže na konci ledna 2020 u nás standardu DCI odpovídá 515 kinosálů, podle italských počtů jich bylo už před sedmi měsíci 534, tedy o 19 víc. Celý příspěvek

Nové mety pro tuzemská kina

plne-kino

Že bude rok 2019 v tuzemských kinech rekordní, to není žádná novinka. Nebylo však zřejmé, kde až návštěvnost a tržby za loňský rok skončí. Celková čísla jsou nadějná. Do kin dorazilo celkem 18 319 471 diváků, meziroční nárůst jsou bezmála dva miliony, v poměrných číslech 12,08 %. Ještě o něco víc rostly tržby, které dosáhly částky 2,616 miliard korun. Proti roku 2018 mají provozovatelé kin k dobru 348 milionů korun, tedy o 15,32 % víc. Celý příspěvek

Reportáž z rekonstruovaného Šemberova divadla ve Vysokém Mýtě

Vysoké-Mýto_Šemberovo_divadlo

O digitalizaci multifunkčního sálu v Šemberově divadle ve Vysokém Mýtě podle standardu DCI, kterou provedla společnost AV MEDIA, jsme na tomto webu psali už před čtvrt rokem. Protože však stále platí, že je lépe jednou vidět než desetkrát slyšet anebo číst, pozornost si zaslouží tříminutová reportáž, která se tento týden objevila ve videokanálu města na YouTube. Podívat se s kamerou můžeme i do projekční kabiny a zajímavé jsou také rozhovory s dramaturgem kina Petrem Mikuleckým a místostarostou Martinem  Krejzou. Na video se můžete podívat zde.

Rok 2019 v kinech přinesl nový globální rekord

Lvi-kral-2019

Podle výzkumné a analytické společnosti Comscore se sídlem ve Spojených státech diváci v kinech po celém světě utratili za lístky 42,5 miliardy dolarů a v korunách se už tato úctyhodná suma blíží psychologické hranici jednoho bilionu. Jde to zčásti i na vrub desítky silných premiér, z nichž osm v tržbách patří mezi dolarové miliardáře. Celý příspěvek

Nabarvené ptáče bez nominace, o Oscara zabojuje Dcera

Dcera-cut

Tříhodinové drama Nabarvené ptáče režiséra Václava Marhoula nakonec z užšího výběru deseti zahraničních snímků v kategorii Nejlepší neanglicky mluvený film mezi pět nominovaných nepostoupilo, ale tuzemská kinematografie bude mít jiné želízko v ohni. Nominaci v kategorii Krátký animovaný film získala Dcera studentky pražské FAMU Darji Kaščejevové, jež už loni za svůj patnáctiminutový snímek převzala v Los Angeles cenu americké Akademie filmového umění a věd, zvanou studentský Oscar.

Rekordní návštěvy kin v Jihlavě a Polné

Kino-Polna-sal-big

Kompletní výsledky kin v České republice za loňský rok se dozvíme až na konci měsíce, ale už teď je zřejmé, že rok 2019 v návštěvnosti a tržbách opět zvedne laťku výš. Kromě celkových čísel za tři čtvrtletí to potvrzují také hlášení z jednotlivých kin. Rekordy padly kupříkladu v jihlavském dvousálovém Kině Dukla i Městském kině v Polné, jež obě provozuje společnost D-cinema. Do Kina Dukla loni dorazilo 46 000 diváků, což si vzhledem k docházkové vzdálenosti jihlavského multiplexu CineStar zasluhuje uznání, ale možná ještě více překvapí loňská návštěva 9000 diváků v Městském kině (viz obrázek) v pětitisícové Polné, která vzhledem k počtu obyvatel převyšuje celorepublikový průměr. Celý příspěvek