Archiv autora: Pavel Víšek

Alternativní obsah ve znamení rocku

roger-waters-us-plus-them_web

Po delším období, kdy byla nabídka alternativního obsahu na rockové koncerty chudá, se opět blýská na časy. Po červencovém živáku z londýnského Hyde Parku, v němž legendární The Cure bilancovali čtyři dekády na scéně, nabídne společnost Aerofilms na podzim další hudební lahůdku. Mnozí kinaři si vybaví divácký ohlas staršího snímku Roger Waters: The Wall (2014), v němž baskytarista a zakládající člen Pink Floyd nabídnul jevištní spektákl na platformě stejnojmenného dvojalba své bývalé sklupiny. Stejný režisérský tandem, tedy Waters a Sean Evans, se podepsal i pod nový celovečerní hudební dokument Roger Waters: Us + Them, který vyrazí do tuzemských kin 2. října. Celý příspěvek

Festival v Benátkách otevře Machatého restaurovaná Extase

Extaze_Machaty_web

Nové filmy tuzemské provenience nepatří mezi pilíře programu velkých světových přehlídek, ale jinak je tomu v případě domácího zlatého fondu kinematografie. Pořadatelé mezinárodního filmového festivalu v Benátkách minulý týden ohlásili, že letošní ročník zahájí digitálně restaurovaná Extase (1932) režiséra Gustava Machatého, slavné drama s Hedy Lamar hlavní roli, které se do historické severoitalské metropole vrátí po osmdesáti pěti letech, když tehdejší uvedení „nemravného snímku“ proslulo skandálem, v němž sehráli role i papež Pius XI a Benito Mussolini. Mezinárodní obnovená premiéra Extase, jež byla restaurována ve studiích L’Immagine Ritrovata v italské Boloni, proběhne v předvečer prvního festivalového dnes 27. srpna v Sala Darseno. Do českých kin snímek vstoupí začátkem roku 2020.

Komplexní atak na divákovy smysly

4dx_with_screenx_hd

Na veletrhu CineEurope v Barceloně se to hemžilo nejenom novými laserovými projektory. Jihokorejská společnost CJ 4DPLEX zde prezentovala docela logické propojení svých dvou technologií, starší 4DX, která více než dvaceti přídavnými efekty v náležitě vybavených kinosálech atakuje všechny divákovy smysly, a ScreenX, využívající pro panoramatické projekce videomapping na bočních stěnách. Myšlenku technologického tandemu „4DX with ScreenX“ představila společnost CD 4DPLEX vloni, ale letos v květnu už bylo v provozu pět instalací, po dvou v Jižní Koreji a ve Francii, zbývající v Číně. Závazné objednávky na první sály dorazily z Mexika a Japonska.

Rada Fondu připravuje Krátkodobou koncepci na rok 2020

CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v80), quality = 95

Na webu Státního fondu kinematografie se tento týden objevila informace, že jeho Rada nyní pracuje na Krátkodobé koncepci pro nadcházející rok 2020 a obrací se na odbornou veřejnost s žádostí o připomínky ke koncepci letošní, případně náměty, které by mohla zvážit při své další činnosti. Protože se Výzva digitalizace a modernizace kin stala v posledních letech dobrou tradicí, otevírá se zde prostor k podnětům pro provozovatele kin či systémové integrátory. Dodejme, že na financování Krátkodobé koncepce jsou nyní k dispozici každým rokem prostředky v celkové výši kolem 350 milionů korun. Připomínky lze zasílat do 19. července na mailovou adresu, kterou najdete společně s dalšími informacemi zde.

Evropská technologická premiéra ve Zlíně

GDC-Technology-CA2.0

Hongkongská společnost GDC Technology na veletrhu CineEurope 2019 v katalánské Barceloně ohlásila první evropskou instalaci svého řešení Cinema Automation 2.0 Solution (CA2.0), za které získala letos na CinemaConu v Las Vegas cenu pro nejlepší novou technologii. Leckoho možná překvapí, že premiéra na našem „starém kontinentě“ připadá na šestisálové multikino Golden Apple Cinema s celkovou kapacitou 949 míst, které sídlí ve Zlíně v Obchodním a zábavním centru Zlaté jablko a působí mimo tři tuzemské řetězce multiplexů. Celý příspěvek

Alternativní obsah nabídne v červenci koncert The Cure

the-cure-anniversary_production-still_6

Hlad po rockových koncertech v kinech po čase zasytí společnost Aerofilms, jež v premiéře 11. července nabídne záznam loňského vystoupení skupiny The Cure (ta se mimochodem krátce poté představí na festivalu Colours of Ostrava). Koncertní retrospektiva byla jedním z magnetů londýnského festivalu British Summer Time Hyde Park 2018, který nabízí už tradičně velké hudební lahůdky. The Cure s frontmanem Robertem Smithem loni slavili kulatých 40 let na scéně a početnému publiku, které čítalo 65 tisíc fanoušků, nabídli jedinečný zlatý řez svým repertoárem, zahrnující velké hity jako Lovesong, Lullaby, Boys Don’t Cry nebo Friday I’m In Love. Určitě zajímavý tip pro letní kina. Na trailer se můžete podívat zde.

Avengers kontra Avatar: konec hry?

Avengers-rerelease

V posledních týdnech je napínavé sledovat, jak aktuální, mimořádně povedená marvelovka Avengers: Endgame neustále dotahuje v žebříčku nejúspěšnějších filmů všech dob na dlouho bezkonkurenční Cameronův Avatar (2009) s globálními tržbami 2,787 miliardy dolarů. Rozdíl činil ke 20. červnu už „jen“ 44 milionů dolarů, ale setrvačnost nové marvelovky v kinech po celém světě se zdá být dostatečná. Návštěva Avengers: Endgame v tuzemských kinech už byla poslední týden sice jen 4725 diváků, ale tohle klání nebudou rozhodovat kina v České kotlině. Ve studiích Marvel však budou každopádně spokojeni, náklady filmu činily 356 milionů dolarů, takže se už za osm týdnů v distribuci stačil zaplatit několikanásobně.

České animované filmy přivezly z Francie tři ceny

Dcera-loutkac

Náš animovaný film má tradici, spojovanou se jmény Hermína Týrlová, Jiří Trnka, Břetislav Pojar nebo Jan Švankmajer, ale zapomínat nesmíme ani na zástupce střední generace, namátkou Aurela Klimta  (Lajkanebo Galinu Miklínovou (Lichožrouti). Vysoký kredit potvrdila i účast filmů mladých domácích tvůrců na mezinárodním festivalu ve francouzském Annecy, který příští rok oslaví už šedesáté narozeniny a je nejstarší přehlídkou zaměřenou výhradně na animovaný film. Česká kinematografie si z letošního ročníku festivalu, který se konal ve dnech 10.-15. června, přiváží hned tři ocenění. Režisérka Daria Kashcheeva získala za snímek Dcera (na snímku) nejenom hlavní Kříšťálovou cenu v soutěži studentských filmů, ale i cenu dětské poroty za Nejlepší studentský film. Stejná porota ocenila jako nejlepší dětský film snímek Martina Smatany Pouštět draka. Letos soutěžilo celkem 3 096 filmů z 93 zemí, za Českou republiku tzo byly dva loutkové filmy a jeden animovaný dokument.

Jihoafrická kina vsadila na distribuci DCP po internetu

networkDesign

Společnost Unique X se sídlem v anglickém Manchesteru tento týden oznámila, že kina v Jihoafrické republice začlenila do své sítě Movie Transit, která distribuuje digitální obsah DCP pomocí internetu s širokopásmovým připojením. J.A.R. se tak aktuálně stala dvanáctou zemí sítě po domácí Velké Británii, Irsku, Norsku, Dánsku, Švédsku, Finsku, Německu, Litvě, Estonsku, Lotyšsku a Španělsku. Unique X distribuuje DCP po síti celkem do 2800 kinosálů a samotná síť Movie Transit jen za prvních šest měsíců roku 2019 přenesla data v objemu 16,7 PB (předpona peta odpovídá řádu 1015).

Tržby kinosálů s technologií ScreenX zvedají laťku

ScreenX-shazam

Jihokorejská společnost CJ 4DPLEX tento měsíc oznámila, že kinosály s její inovativní panoramatickou projekční technologií ScreenX hlásí za prvních pět měsíců roku 2019 rekordní tržby ve výši 22 milionů dolarů, jež vykazují meziroční nárůst ve výši 85 %. Za tímto výsledkem samozřejmě hledejme nejenom rostoucí počet kinosálů, ale i atraktivních filmů. Celý příspěvek

Festival Kinematograf 100 dá sbohem pětatřicítkám

Obsluhoval-jsem

Zítra začíná historicky největší filmová akce, kterou bude hostit 34 měst v České republice i na Slovensku. Festival Kinematograf 100 od 1. června do 9. července zmapuje z velké části tvorbu nejvýznamnějšího období samostatné české kinematografie a současně také posledního období pětatřicetimilimetrového filmového pásu v letech 1992–2010 (obrázek je z Menzelova snímku Obsluhoval jsem anglického krále z roku 2006). Festival tak bude symbolickým rozloučením s tvorbou a distribucí filmů na tomto filmovém materiálu. Akce nabídne dnes už unikátní projekce filmů z „pětatřicítek“ i setkání s našimi filmovými osobnostmi. Projekce a besedy budou probíhat jak v kinech, tak ve formě „open air“ projekcí historicky první promítací maringotkou Lady P. Čadíka. Program a produkci zajišťuje organizátor akcí jako jsou Letní filmová škola nebo Projekt 100, nadšenec Jiří Králík. Struktura programu bude všude stejná: podvečerní setkání a beseda s hosty a osobnostmi, výstava a  projekce vybraného filmu z 35mm kopie. Program a další podrobnosti najdete na webu festivalu.

Evropská kina jsou z velké části zdigitalizovaná

best-movie-theatres-canada-patricia

Z přehledu evropských kinosálů, které k 1. lednu 2019 odpovídaly standardu DCI, vyplývá, že většina zemí má už víceméně zdigitalizováno. Celkový počet byl při posledním sčítání 40 414 kinosálů a ze starších statistik organizace MEDIA Salles je zřejmé, že zatímco k 1. lednu 2018 činil meziroční nárůst 1371 kinosálů, letos to bylo pouze 526. Celý příspěvek

Rekordní měsíce v tuzemských kinech

avengers-endgame-trailer

Jestli se na Nový rok zdálo, že výsledky v tuzemských kinech za minulý (stále rekordní) rok nasadily laťku vysoko, po prvních čtyřech měsících je tomu jinak. Roste všechno kromě počtu představení, kterých meziročně ubylo o 1227, což znamená průměrnou návštěvu vyšší bezmála o 9 diváků (za první čtyři měsíce loni 28,9, letos už 37,6). Diváků do kin dorazilo celkem 6,592 milionů, proti minulému roku o 1,485 milionu více. Tržby dosáhly 964,7 milionů korun, takže k loňským můžeme připočítat ještě téměř čtvrt miliardy. Celý příspěvek

Výzva Digitalizace a modernizace kin vyhlášena!

petatrica

Státní fond kinematografie dnes na svém webu vyhlásil Výzvu 2019-4-1-13 Digitalizace a modernizace kin. Lhůta pro podání žádostí o podporu běží od 28. května do 28. června a celkový objem podpory tentokrát představuje navýšenou sumu 12 milionů korun. Předpokládaná výše podpory je odstupňovaná podle priorit: v případě digitalizace kina podle standardu DCI jde až o 850 tisíc korun, u digitalizace mimo standard DCI pak nejvýše 400 tisíc korun, u modernizace kina lze počítat s částkou do 350 tisíc korun, horní hranice pro redigitalizaci činí 300 tisíc korun. Podrobné informace najdete zde.

Jak si vede technologie 3D v evropských kinech?

CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v80), quality = 100

Italská organizace MEDIA Salles nedávno zveřejnila přehled evropských kinosálů, které k 1. lednu 2019 odpovídaly standardu DCI, i jejich vybavenost technologií 3D. Těžko říci, jakou chybou jsou zatíženy údaje o jednotlivých zemích, ale v případě České republiky „nehraje“ počet DCI kinosálů, kterých je aktuálně 518, takže jich na Nový rok nemohlo být 527. Celkově jde však o docela reprezentativní výčet. Patříme mezi 21 zemí, kde technologií pro stereoskopické projekce disponuje nadpoloviční počet kinosálů. V poměrných číslech vede trojlístek Rusko (76,6 %), Bulharsko (76,4 %) a Lucembursko (70,2 %), nejvíce zaostávají Turecko (26,1 %), Španělsko (32,1 %) a Černá Hora (35,2 %). Celý příspěvek